Monday, May 4, 2009

SIFAT 20?WAJIB BELAJAR KE???

Salam...
Alhamdulillah..sekali lagi dpt bersama para pembaca semua dlm ruangan yg penuh ilmiah ini.jom, sama-sama kita mengolah ilmu,hidangannya selalu ada.cuma kita yang segan-segan mencicahnya.
apa nak segan,tercicah lada pedaslah jawabnya.tercicah gula manis rasanya.tercicah garam masin lidahnya.tercicah ilmu,apa rasanya??

isu politik,dah ramai yg bg pandangan..begitu juga hal2 lain .jd apa kata kita meneroka perbincangan ini pulak...juga xramai nak isi ruangan blog pasal sifat 20 ni.

jadi,di sini penulis ingin berkongsi mengenai penguasaan ilmu sifat 20.dlm aqidah ahli sunnah wal jamaah,Imam Abu Hasan Asyari selaku pelopor utama sebagaimana dlm fekah kita ada Imam Syafie,Imam Hanifah dan lain2.

Imam Abu Hasan telah menyusun mcm mana kita nak kenal Allah Taala melalui penguasaan sifat 20.bermula sifat wujud,qidam,hinggalah sifat kalam ditambah lg sifat maknawiyah yg 7 mjdkan genap 20 semuanya.ini sifat2 yg wajib diketahui scr dalil tafsili yakni huraian scr satu persatu..

hitungan mudah yang nak diberi ialah bila wajib tahu secara dalil tafsili,brmakna wajib belajar.bila wajib belajar,perlu ada tuan guru krn hadis nabi yg brmksd
'siapa tak berguru,maka syaitan mjd gurunya'.jd nak ada guru kena pilih guru jenis mcm manakah utk djdkn tmpt blajr.maka perlu guru mursyid iaitu guru aqidah ahli sunnah wal jamaah.

persoalannya,nak cri kat mana guru mursyid ni?sedangkan zaman kini dah x ramai org alim..yg membicarakn sifat 20 pun xramai.bahkan ada yg kata XWAJIB belajar..malah bidah pun ada..Allah,banyaknya tuduhan ni.

walhal,yang susun adalah Imam Abu Hasan..seolah-olah lbh pandai kita dr Syeikh besar ni..apa nak dikata???

dlm kitab ad sebut sapa-sapa kata xwjib belajr sifat 20 maka terkeluar dr aqidah krn menafikan adanya Allah krn wujud adalah sifat yg pertama lg..

so,terbuka kpd para pembaca utk mcri hidangan tersebut.kedai dah ada,tunggu kita je mai order..tukang masak pun tgh nanti nak masak sedap-sedap.bil pun xmahal,cuma perlukan sekudrat tenaga utk usaha beljar je..

4 comments:

  1. assalamualaikum...
    jom pakat g kedai n orderla..

    soo kalau dulu hidup atau syahid...
    loni nak atau xnak jee..

    heheh...
    wallahua'lam=)

    ReplyDelete
  2. menarik skali pbincangn akidah kali ini!
    truskan usaha anda akhi!

    ReplyDelete
  3. salam as ,ariyah wa almaturudiyah

    ReplyDelete
  4. salam syeikh,dijemput utk bermuzakarah pasal ilmu tauhid ini dlm ruangan blog...

    ReplyDelete