Saturday, September 19, 2009

Terkesan Di Jiwa Saya..


Salam..
Alhamdulillah..berkesempatan raya kali ni saya dapat pergi menunaikan solat sunat aidilfitri dgn Tuan Guru saya sepertimana tahun2 sudah..

menariknya,khutbah kali ni dikupas dgn kupasan mengapa kita semua diminta bertakbir pada pg raya ni?juga apa natijah yg kita dapat setelah perginya "makhluk majazi" yg bernama ramadhan ni?

Allah,cukup2 menyentuh hati mendengar kupasan tuan guru saya..berlinang air mata ini bila mengenangkan tanggungjawab yg perlu dipikul bilamana kita melaungkan takbir dgn lafaz Allahu Akbar..

Allahu Akbar maksudnya Allah Maha Besar..tapi kupas tuan guru saya,betul ke mulut kita melaungkan takbir Allahu Akbar,tapi tindakan kita tidak mencerminkan yg Allah itu betul2 Akbar..kita ditipu dgn permainan mulut kita sendiri rupa2nya selama ni..

lepas itu,apa peranan kita semua selaku khalifah Allah Taala utk memastikan lafaz Allahu Akbar benar2 menjadi simbol kemegahan kita..kerana pg raya ni,seluruh umat islam seluruh dunia mengungkapkan kalimah yg sama..lafaz nilah sebenarnya mjd kekuatan kita umat islam bilamana kita meyakini dgn sebenar2 keyakinan bhw hanya Allah yg Berkuasa..sebarang kuasa selain Allah adalah habuk semata..

tuan guru saya juga menyentuh tentang natijah ramadhan..apa yg kita dpt?janji Allah utk org berpuasa adalah takwa..tapi kita dapat ke tak takwa ni?pg raya ni,kata tuan guru manusia berpecah kpd 2 golongan..satu golongan yg gembira krn betul2 memperolehi takwa dan satu golongan lagi sedih,kecewa krn ramadhan dibiarkan berlalu begitu sahaja..

usahkan nak dapat takwa,bahkan perangai bertambah teruk selepas ni..

Allah,terkesannnya saya..bila direnung dalam2 macam saya sorang je mangsanya..sekadar melaungkan takbir dgn penuh bersemangat tapi peranan saya terhadap kalimah tersebut???

apapun,saya tersuntik dgn satu semangat baru drpd tuan guru saya yg kita mesti terus melangkah ke hadapan,usah takut usah gentar.. kini dihadapan saya jalan perjuangan terbentang luas dgn liku2nya..untuk itu,saya tidak gentar menempuhnya..saya akan menyahut cabaran tuan guru saya ni ikhlas kerana Allah..

Anda???jom bersama-sama...

No comments:

Post a Comment