Tuesday, September 29, 2009

Eh,Sejuknya Air Itu Vol 3

"Putar begini,kemudian enta kemaskan lilitan kat belakang bagi selesa,lepas tu enta pusing begini,ok siap" kata seorang sahabat pondok aku.dia mengajarkan kepadaku bagaimana utk memakai serban.oh begini rupanya,terdetik kegembiraan di hati aku tatkala berjaya menyarungkan serban,sunnah Rasulullah di kepalaku.

"senang sgt rupanya ya,cuma ana je yg tak pandai sebelum ni,bila pakai serban ni rasa macam ana Tok Guru pulak,hehe" aku mengomel seraya mengusik sahabatku itu.memang,memang sebelum ke pondok aku tak biasa melilitkan serban di kepalaku,bahkan aku tak pandai pun nak pakai serban.Alhamdulillah,berpeluang tampil beraksi sepertimana pakaian Nabi dan para sahabat.rasa cukup bertuah.biarlah,walaupun ada golongan yg tak senang hati melihat orang berserban tapi aku cukup selesa dgn keadaan begitu.

pesan sahabatku "sekali kita berserban,cuba pasakkan selamanya kita akan tetap berserban"sambungnya lagi lidah yg fasih berbicara "krna kitalah generasi pewaris kepada golongan ulama nanti".aku membalas spontan "insyaAllah".rupa-rupanya inilah tarbiyah dr pondok,fikirku ketakjuban.

para pelajar diasuh utk membiasakan diri dgn pakaian sunnah,hatta nak kluar ke mana-mana,ke kedai,bandar dan balik ke rumah waktu cuti pondok pun kena berserban.pernah aku dgr cerita Ayah Pa(tok guru hj mustapa) dan Ayah Zit(tok guru hj aziz) pengasas pondok Pasir Tumbuh memberi syarat kepada mana-mana pelajar yg ingin mnjadi ank murid mereka dgn katanya "sesiapa di antara kalian yg nak belajar di sini,saya tak izinkan dia tanggalkan serban selagi mana berada di bumi kelantan".

maksudnya mudah.sesiapa nak jd ank murid beliau,kena sentiasa berserban nak kemana-mana di sekitar bumi kelantan ni.luar kelantan,terpulanglah nak pakai kopiah sahaja atau berserban.tapi selagi berada di kelantan,kena berserban.Wah,dengarkan begitu,ketat juga syaratnya,fikirku pendek.

tapi bila dihitung,mujurlah dgn syarat begitu barulah di sekitar bumi kelantan kita boleh cam siapa pelajar pondok.nampak dr jauh budak berserban,berbaju melayu dan berkain pelikat,memang sah pelajar pondok dan ianya berkekalan sampai ke hari ini..pergilah anda semua ke bumi kelantan.nampak org sebegini,tentu dia pelajar pondok..

dari sehari ke sehari,aku makin mengerti dgn suasana hidup beragama.kalau dulunya,hidup aku terumbang ambing dek gelombang nafsu muda yg rakus,kini ia makin jinak dgn agama.aku cuba bangkit kembali,membuka lembaran baru dlm hidupku.aku tutup fail lama,memoir hidup yg sarat dgn derita kehidupan yg membaluti tubuh kecil ini.

ya,pada ketika itu aku sudah mula memegang kunci kehidupan.satu anak kunci yg mampu membawa aku merantau jauh sehingga ke syurga sana,insyaAllah.

sahabatku bergurau lg,dgn nada memujuk "nta ni,ana rasa lg sesuai terus sambung belajar kat pondok ni,tak payah sambung belajar kat U dah"."terus kat sini je,belajr sampai betul2 jd ulama Akhirat".Sudah,hati berbisik kosong."ana pun syeikh,cadangnya macam tu la,rasanya tak mahu lg ke universiti,dari hari mula masuk lagi ana cadang nak kekal duduk belajar kat sini,ana nak timba sebanyak mungkin ilmu pada usia yg muda ni".

kelihatan dia menganguk setuju,sambungnya dgn sekuntum senyuman mesra di bibirnya,"kalu enta kata begitu,petang ni biar ana masak utk enta,sbg tanda gembira ana kerana enta nak terus belajar kat sini".

aku membalas mesra" oh,kalau begitu,tiap-tiap hari la ana nak kata yg ana nak duduk belajar kat sini,biar tiap-tiap hari enta yg masak utk ana,hehe".memang itulah gurauan kami di situ.tambah ana jenis suka mengusik."nanti enta masak gulai ayam dan ikan masak pedas ya" sambungku dgn sedikit bicara lagi.

lantas shbtku ni menggeletek aku sambil berkata riang "amboi,lebih-lebih pulak".hehe...berderai ketawa kami bersama..

No comments:

Post a Comment