Saturday, July 10, 2010

Seligi itu..airnya tetap sejuk seperti dulu.. vol 1

Lama benar diri ini tidak menjenguk ke pondok sejak kaki melangkah ke universiti..terasa sangat rindu dengan tempat itu.rindukan sahabat-sahabat sepengajian,rindukan suasana talaqqi,rindukan tuan guru,rindukan papan buruk tempat melabuhkan badan berehat,juga rindukan nasi kosong berlaukkan telur dadar dan sedikit kicap manis.

Bila mejejakkan kaki ke pondok,terasa sayu benar hati ini..sesekali merembes keluar air mata terkenangkan pengalaman dahulu..di sini tempat aku membesar sebagai seorang insan yang mengenal halal dan haram,di sini tempat aku senyum dan ketawa dengan teman-temanku..

“ enta yang bonceng ana boleh,ana rasa sejuk la syeikh ”, terngiang lagi kata-kataku pada sahabatku dahulu ketika mana kami nak keluar belajar ilmu rawatan islam pada lewat malam di luar dari pondok di Kok Lanas..” nta ni,macam-macam la” mengomel sahabatku Rashid..” boleh,tapi kena belanja ana makan roti canai la,hehe” sambungnya sambil menjeling padaku.” Amboi, pandainya dia “ aku menjawab sambil tersengih dengan telatah sahabatku itu.kami membonceng motor bersama.

Pukul 11 malam kami keluar dari pondok untuk belajar ilmu rawatan islam,pukul 1 pagi lebih baru balik ke pondok. Di tengah jalan,macam biasa pekena dulu roti canai dan tea ‘o’ di kedai tepi jalan di Selingsing. Begitu rutin mingguan kami..pahitnya mencari kemanisan ilmu di celah-celah perjuangan yang berbaki..namun,kenikmatan berukhuwah dan mengaji ilmu menjadikan kami lali dengan kelewatan malam..biarlah mata ini bersengkang penat untuk sementara waktu bagi mencari bekal ilmu di dada agar kami bisa terlelap panjang dengan penuh lena diulit mimpi sang bidadari nanti.

Namun, saat itu jarang lagi kini apabila aku makin sibuk dengan urusan di universiti..kadang-kadang rasa malu juga bilamana sahabat menegur bila aku berziarah ke pondok,tak dapat nak singgah lama lagi kat situ.kini,sekadar dapat singgah pun lebih kurang 3,4 hari akibat cuti yang pendek.Kedengaran sayup-sayup rasa desir pokok seolah menyambut lembut sayuan hatiku..seolah pokok itu berbicara manis mengingatkan kenangan dahulu..

Ya,aku tak lupa suasana dulu,suasana yang membina diriku menjadi seperti hari ini kerana disinilah tempatku bersusah payah,disinilah air mataku banyak tumpah sebagai tanda kekerdilan diri,disinilah tempat aku mengerti aku sebagai seorang pejuang agama..

No comments:

Post a Comment