Thursday, October 1, 2009

Eh,Sejuknya Air Itu Vol 4...

"Ana renung wajahnya ustaz,dan ana tengok bagaimana keadaan Imam Abu Hanifah tu sewaktu ditahan dlm penjara" sambungku lagi " ana dapat tengok wajah tua yg putih bersih cumanya sedikit mendiamkan diri.air mukanya sugul tetapi penuh dgn ketenangan".aku menceritakan mimpiku itu kpd salah seorang ustazku semasa balik bercuti dr pondok pd hujung minggu.

" Ada dia tanya enta apa-apa tak" soal ustaz spontan." tak ada,cuma ana je yg melihatnya,tu pun dlm jarak yg sgt dekat.tapi ana tak mampu berbuat apa-apa".jawabku lagi.selepas itu,ustaz terus mendiamkan diri tanpa memberikan sebarang ulasan.aku juga terkelu seribu bahasa.aku mimpi bertemu dgn imam abu hanifah,yang sewaktu tu ditahan dlm penjara.aku melihatnya dgn jelas,tapi sekadar melihat.

aku pulang ke rumah sambil cuba memikirkan apa yg aku mimpi sebelum ini.pernah satu malam,aku mimpi melihat diriku dlam keadaan berjubah putih,kopiah putih dan berserban putih.lagi,aku berada dlm keadaan cahaya yg sgt kuning.memang sgt bercahaya.ia seterang cahaya bulan penuh.

Allah,aku bermunajat keseorangan.sekadar aku tahu,mimpi adalah mainan tidur semata.tidak lebih dr itu.kadang-kadang mimpi boleh jadi bisikan dan gangguan jin & syaitan yg menyesatkan.Ya Allah,hambaMu ni keliru..apakah mimpi yg aku dapat ni?

bila pondok dibuka balik,aku masih lagi cuba mencari jawapan tersebut.namun aku hanya mendiamkan diri.takut utk mengutarakan persoalan begini.akhirnya aku bertemu jawapan berkaitan dgn mimpi yg mana mimpi terbahagi kpd 3 bahagian,inipun melalui kupasan Tok Guru Nik Aziz semasa mendengar kuliah jumaat tok guru.sedikit panjang nak hurai tentang mimpi 3 bahagi ni.

namun,berkaitan dgn mimpiku itu,aku masih lg senyap sampai ke hari ini.apakah jawapannya,aku pun tidak pasti.cumanya,aku bermohon kepada Allah agar aku jauh dr sebarang benda mungkar dan jiwa aku sentiasa bertakwa kpd Allah.

teringat lagi tentang pengajian aqidah di pondok,bagaimana kasihnya Allah Taala kpd hambanya yg cuba utk mendekatkan diri kepadaNya.aku pun waktu itu,masih lagi menggiatkan usaha belajar dan cuba mendekatkan diri kepada Allah.Ba banyak mensyarahkan sesuatu yg aku rasa kena tepat berkaitan diriku.

bila berbicara soal dosa dan pahala,soal Ba kenapa kita takut nak buat pahala tapi berani buat dosa? bila berbicara soal syurga dan neraka kenapa kita buat ibadat kpd Allah krn nakkan syurga dan tak nak masuk neraka? kan syurga dan neraka itu makhluk Allah Taala? adakah kita makhluk berhajat sesama makhluk?

bukan ke kita ni milik Allah secara mutlak? maka,terserahlah kpd Allah nak lempar kita ke mana.ke syurga atau neraka? dek kerana kita diberitakan tentang syurga ni begini begini,maka kita nakkan syurga.kita juga digambarkan dgn neraka ni begini begini maka kita xnak masuk neraka.

cuba kita gambarkan yg syurga itu sebaliknya,maksudnya syurga ni penuh dgn penderitaan dan neraka pula penuh dgn kesenangan,maka sekarang apa jawapan kita? masih mahukan syurga dan masih takutkan neraka?

nilah majaz.aku pun waktu itu tidak mengerti sgt.bila2 lg disyarah tentang pengertian aqidah yg mendalam.maka teringat satu hadis qudsi yg berbunyi lebih kurang begini

"aku kasih kpd hambaku lebih dr dia kasih kepadaku,jika dia mendekatiku sejengkal aku mendekatinya sehasta.jika dia mendekatiku sehasta aku mendekatinya sedepa.jika dia datang kepadaku dgn berjalan maka aku pergi kepadanya dgn berlari"

aku pada waktu itu yg cuba mencari kebenaran sebenar mohon sungguh-sungguh dgn Allah Taala tunjukkan aku dgn cahaya sebenar.aku tak mahu sekejap aku belajar agama,kemudian aku patah balik dgn style lama,hidup dlm kebuntuan kejahilan.aku takut.sangat takut kekal dlm hidup yg tidak meletakkan agama sbg panduan di hadapan.

bila bermunajat dan berzikir di malam hari,aku paksakan diri dhaif ini menangis.menangis menyesali dosa-dosa dahulu.dosa dgn mak ayah.terutamanya mak.mak banyak menitiskan air mata dlm membesarkan aku.juga dosa dgn adik beradik,dan dosa dgn sekalian mereka yg terlibat.

aku pohon juga taubat tentang dosa aku dgn Allah krn sejak akil baligh,aku masih lg tidak mengerti apa peranan aku sbg hambaMu Ya Allah." ampunkan aku,maafkan aku,kasihanilah aku wahai yg Maha Mengasihani,rintihku sayu. begitulah perilaku diriku sekian waktu utk dapat keteguhan dan istiqamah pada jalan agama.

pesan Ba dan tok guru nik aziz sewaktu kuliah " kita bila munajt,menangis lah depan Allah,luah semua sekali masalah kita kpd Dia krn Allah tahu segalanya tentang kita,kita mennngis tanda kita ni hina sungguh depan Dia". aku teringat sgt kata-kata keramat itu,sehingga hari ini..

maka,aku cuba mengerti maksud hadis qudsi tersebut dgn beberapa muzakarah dan pengajian ilmu..aku sedikit mengerti tapi masih samar-samar..mungkin kegelapn di hatiku yg menghijab semua ni.ia masih lagi tak tersingkap rahsianya ke hari ini..

aku membuat kesimpulan awal,bahwa jika begitu keadaannya maka akulah yg kotor sebenarnya..cahaya tak menembusi tempat yg kotor.maka hati aku yg kotor,jelik dan menjengkelkan.

No comments:

Post a Comment