Monday, June 22, 2009

Sehebat Al-Fateh,layakkah KITA???


Bismillah..
sehari dua ni sibuk saya cuba downloadkan video Sultan Muhamad Al-Fateh yg disunting oleh Abg Syaari,SU GAMIS..tujuannya utk dipasang dlm satu slot nanti,insyaAllah..

sgt teruja saya menyaksikan video ni..cukup memberi inspirasi dlm diri..rasa terdetik dlm hati kecil ini utk jd sehebat beliau..adakah mustahil??rasanya x,kerana beliau juga insan biasa yg hidup penuh dgn disiplin imu agama dan ketenteraan yg penuh mencabar..

namun,yg membezakan kami sudah tentu cukup jauh jurangnya..saya cukup yakin dan pasti,sesiapa jua yg meneroka dunia perjuangan,pasti dan sah nama Al-Fateh cukup menjadi sebutan ramai..bagaimana hebatnya seorang anak muda yg menaiki takhta pd usia 19thn berjaya membebaskan kota Konstantinople 2tahun kemudiannya..

bandingkan dgn kita,di mana kita pada usia 19 tahun?adakah pada usia ni paling kurang kita dah cukup segala "PERKAKAS" di dada?maksud saya,sekadar ilmu fardu ain yg menjadi kewajipan atas kita semua bila bergelar mukallaf..

ni belum lg dibandingkan dr sudut akhlak,psikologi beliau,ruang pemikiran Al-Fateh dan kewibawaannya dlm memimpin..pendek kata,rasa segan BOLEH bertapak dlm hati kita semua krn beliau juga anak muda,anak muda yg mencari redha Ilahi.

kita semua yg berdegar nak teruskan perjuangan,suluh balik terhadap diri sendiri..macam mana aku ni ya ALLah?layakkah aku meneruskan risalah perjuangan yg suci ini walhal keadaan aku yg terkontang-kanting ni..

persoalan layak x layak bukan menjadi ukuran,yg paling penting PERJUANGAN mesti diteruskan..kerana kitalah harapan Allah dan Rasulullah..semampu kita..

No comments:

Post a Comment