Wednesday, September 23, 2009

Eh,Sejuknya Air itu..


"Mak,mak,lepas habis SPM nanti Abe nak pergi masuk belajar pondok boleh tak?Abe tak mahu kerja lagi,abe nak tambah ilmu kat dada buat bekalan diri tak apa kan?"tanyaku pada suatu hari kat Bonda tersayang..Mak menjawab dlm nada yg terkejut dan terharu "boleh je abe nak pergi ke pondok,tapi duit belanja nak belajar la mak tak mampu bagi sangat,nak bayar yuran pendaftaran,duit beli jubah,serban,kitab-kitab dan barang keperluan diri abe yg lain".

Aku kata tak pa mak..pandai la Abe guna nanti.aku sendiri pun ada sedikit duit yg dikumpul masa belajar.memang aku dah bercadang lama nak ke pondok..entah..jiwaku meronta2 nak ke sana.aku x sabar nak meneguk ilmu dr Ulama2.ikonku ketika itu ialah Tok Guru Nik Aziz.betapa aku tertarik dgn gaya kupasan Tok Guru sewaktu mendengar kuliah beliau..kalaulah aku dpt jd seperti beliau..fikirku dlm usia dan fikiran yg belum cukup matang.

Seusai SPM,tepat tarikh 12/12/2006 aku bersama 2 org shbtku dr kampung berangkat menuju ke sana.betapa perasaan aku ketika itu bercampur baur.gembira,takut,bimbang semua ada.gembira kerana aku nak tambahkan lagi imu di dada yg kering ni.memang sewaktu di Ting 4 lagi aku sudah menuntut ilmu secara talaqqi,tapi aku berasa tidak puas mengaji,ditambah dgn kekangan waktu belajar di Sek Men yg menghimpit.

Takut,takut diketawakan org kerana hanya aku sahaja yg bersungguh2 dtg ke pondok sedangkan teman2 persekolahan aku boleh menghabiskan masa cuti SPM dgn bekerja,kumpul duit sementara tunggu result UPU,merancang aktiviti bersama dan sebagainya..Ahh,aku tak peduli.hanya pada Allah tempat aku bermunajat.aku faham,aku ni org muda.jiwa muda sgt mahukan hiburan.juga jiwa muda suka akan kebendaan.aku berdoa mohon Allah tunjukkan aku jalan yg aku boleh lepas dr godaan dunia.lepas dr runtutan nafsu org muda.mohon agar aku mjd pemuda yg cintakan Islam..aku x mahu terus hanyut dibawa arus lagha sepanjang masa.

Alhamdulillah,aku dicampakkan ke pondok.Bimbang juga nak pergi ke sana krn dgr khabaran org2 yg berilmu shj yg ada kat sana.mereka2 yg ditarbiyah menjadi warak,beriman dan bertakwa sungguh kepada Allah Taala.bimbang aku rasanya.malu kat diri pun ada.dahla kita budak sek men,pergi ke pondok pun dlm serba kekurangan..

Tapi,sebelum pergi aku pernah berkata pada Ibuku "mak,mak tolong doa kat Abe ya biar abe mengaji sungguh ilmu kat pondok ni,bg ada keberkatan.doa mak dan restu mak abe pohon dunia akhirat".ibuku membalas "mak sentiasa berdoa utk abe,abe pergilah,belajar sungguh2 ya nak,capai apa cita2 abe tu"..mak sentiasa doakan aku.tu yg buat aku sgt tersentuh,dia juga sentiasa bg semangat dan bantu aku walaupun dia sendiri susah.tapi susahnya x ditunjukkan pada aku.aku mengerti jiwa seorang ibu.aku niatkan pahala pengajian aku,amalan aku terus samapai kpd mak juga.bahkan mak pernah berkata "mak pernah doakan abe agar syahid dlm perjuangan Islam"..Allah,tingginya harapanmu ibu..Amin.aku pun berharap demikian.

Rasa ada kekuatan di situ..berbekalkan dgn sedikit wang yg ada,bertapaklah aku di pondok Seligi,Pasir Puteh,Kelantan.sampai sahaja,dipertemukan dgn Ba(Tuan Guru Abdul Hamid)seorang tuan guru yg sgt aku kasihi..terpandang wajahnya,tergambar cita-cita yg tinggi menggunung pada raut wajah tua itu utk melihat Islam dijulang..

"Assalamualaikum,tok guru",sapaan kali pertama aku kat Ba.selesai jawab salam,ba bertanya lembut "duk kat mana?"aku menjawab ringkas "Bachok".

kemudian aku ditunjukkan pondok tempatku menginap,di hujung sekali bersebelahan dgn tandas dan tempat mandi.Allah,berpijaknya kaki aku kat situ,terkejut aku dgn kedhaifan pondok tersebut,tempat belajar agama..dinding2 pondok yg x lengkap,atap2 yg bocor.pernah satu ketika hujan lebat,aku x dapat tidur di pondok itu,dan terpaksa mengangkat tilam tidur utk di masjid krn air hujan yg mencurah masuk ke dlm pondok..aku menggeleng kepala kebingungan..

Bermula disitulah,aku mula belajar erti kehidupan..bagaimana utk menitip secangkir ilmu yg menjadikan kita bertakwa kepada Allah..aku sedikit mengerti walaupun dlm usia belasan tahun akn hakikat kehidupan,hakikat perjuangan..Pondok menjadi medan pertama aku utk melangkah lebih luas..di situ ia bermula,membentuk diri aku,menjadi insan..insan yg dahagakan minuman maghfirah dan redha Allah..

pondok yg berada jauh di kaki bukit Seligi cukup memukau pandangannya pada waktu pagi..udara yg bersih,jauh dr hingar-bingar kegilaan manusia kepada dunia sebaliknya manusia di situ berebut2 mencari duit akhirat.dgn muzakarahnya,dgn baca kitabnya,rutin harian di sini memang menyeronokkan.sesuai dgn jiwa aku yg selama ini memang gilakan benda ni semua..aku gilakan suasana pengajian ilmu yg sebegini.

yg paling tertarik,air di kaki bukit memang menguji perasaan.lebih2 lagi bila nak bangkit pada waktu Subuh utk solat subuh bersama2 dgn tok guru,FUH memang kena berani..

apapun,aku cuma mampu berkata dan mengomel manja sendirian "Eh,Sejuknya Air Itu"..

No comments:

Post a Comment