Monday, February 1, 2010

Ibu..manisnya senyumanmu...

Salam mukaddimah



cuti pertengahan sem yang dilalui tidak terasa lamanya walaupun seminggu jua..lagipun sebelum pulang mengadap wajah ibu, saya berkelana dulu ke beberapa tempat menarik..

Alhamdulillah,saya bersyukur sangat2 diberi ruang berkuliah di tempat yang saya tuju.." Insan Teragung Sepanjang Zaman " begitulah tajuk kuliah yang disampaikan pada malam itu..seronok mengupas isu berkenaan kewibawaan Rasulullah S.A.W..teruja saya, tidak puas rasanya..

ada 2 tujuan saya singgah di perhentian sebelum pulang..pertamanya,berkongsi ilmu dengan masyarakat..keduanya,rahsia diri saya sendiri.hehe,apapun, syukur kepada Allah atas segala kemudahan dunia dan Akhirat..

pada pagi hari sampai ke rumah,terbit rasa sayu di hati untuk melihat ibu dan adik beradik..seketika air mata ini mengalir di hujung sejadah bila dhuha berarak..

saya teringat balik kisah-kisah sahabat2 saya berkenaan ibu mereka..betapa sayang mereka pada ibu masing-masing..lagilah sahabat2 saya itu orang yang mendapat didikan agama,makin terasa sayu bila melihat kasih sayang yang terzahir pada pancaran wajah mereka..

maka, saya membuat kesimpulan..ibu kita bukanlah insan terbaik,tetapi dia adalah ibu yang terbaik untuk kita yang nakal ini daripada kecil hinggalah sekarang dan setiap orang pasti mengatakan ibu merekalah insan terbaik buat mereka..

setiap orang ada cara tersendiri dalam bermanja dengan ibu masing-masing..saya juga begitu.tidak puas rasanya merasa masakan ibu,mendengar ngomelan ibu, tengok ibu mengemas rumah dan lain-lain.

usah dihurai lagi dalil al-quran dan hadis Nabi berkenaan ibu,kerana sudah jelas di sisi kita siapa itu IBU..jadi,saya menyimpulkan betapa ibu itu, manisnya senyumanmu pada anakmu walaupun senyum dalam duka..

dan ibu itu, kurniaan Allah yang tidak ternilai..

No comments:

Post a Comment